Ting som får meg til å smile

lørdag, april 21, 2007

Dagens liste

"Jeg har laget en liste"
Hovedpersonen i Erlend Loe sin bok "super Naiv" lager lister. Over mange forskjellige ting.

Jeg liker lister. Stort sett er det to lister som forekommer OFTE. Det er "ting jeg må huske å gjøre i dag/i nærmeste fremtid" liste. Også er det handleliste. To viktige hjelpemidler i hverdagen min, uavhengig av om jeg er i Norge eller i Kenya. Ingenting er som å stryke ut fra lista når jeg har fikset noe, eller å bare kunne sjekke lista i full fart istedenfor å måtte vri hjernen min ut og inn for å huske hva det egentlig var jeg skulle fikse. Innimellom skriver jeg "slappe-av ting" på lista mi også. Det er bare bonus!
Jeg er stort sett helt lost uten handleliste. Til og med når jeg bare skal ha et par ting på butikken, så har jeg handleliste. Det hender at jeg skriver andre lister også. Ønskeliste pleier å forekomme før jul f.eks. Jeg har en ønskeliste for hva jeg har lyst å oppleve her i Kenya. Ikke det dummeste det!

Listen min i dag så slik ut:
  • Rydde klær (de har en tendens til å hope seg opp)
  • Vaske sekk (tursekken min var totalt nedstøvet etter påsketuren, det gikk ikke an å se hva farge det var på den!)
  • Bake havregrynskjeks (husk sukker denne gangen, Hilde)
  • Gå tur
  • Tid med Gud (vanskeligere å "glemme" å ta seg tid til det når det står på lista)
  • Skype hjem
  • Oppvask (hadde besøk av fjortisene i går, kjøkkenet bærer preg av det)
  • Tømme bosset (alltid så kjipt med den lukten dersom det går for lang tid uten...)
  • Maile pappa (Pappa er ikke helt i formen, så da hadde det kanskje vært kjekt med en mail)
  • Klesvask (både for hånd, og maskinvask)
  • Levere tilbake sovepose og regnbuksen (den regnbuksa har jeg hatt uanstendig lenge!)
  • Skrive Blog innlegg (gjøres nå, ja)
Jeg er nesten i boks. Og jeg har hatt en finfin lørdag!
I kveld skal jeg lage meg kakao, og kroe meg opp i sofakroken med pcèn og en film tenker jeg....herlig!

Ønsker dere en god helg!

3 kommentarer:

Knut Håkon sa...

God helg!

Liv Jorunn sa...

Bare for å pirke og korrigere litt: Den heter "Naiv. Super." Jeg har lært av noen venner å være pirkete på slikt - skyld på de. Men ja, jeg også er fan av listene i den boka, og det hender jeg også skriver lister. Jeg liker å lage "ting jeg har/ikke har"-lister også jeg. Det er ganske artig. I morra har du bursdag. Det er gøy!

Anonym sa...

Eg skriv også lister(alle lærarara gjer det, t.o.m. når dei skal til legen!) På lista mi i for i dag står det at niesa mi har `bursdag.
GRATULERA så mykje med dagen,Hildemor! Håpar du får ein glad og minnerik dag.

STOOOR `bursdagsklem frå tante (som er på veg til jobb med bl.a. lister i sekken!)