Ting som får meg til å smile

lørdag, februar 07, 2009

Bønner på en lørdag?

Kall meg gjerne rar - enkel - eller sær.
Men jeg har et meget godt forhold til bønner.

Jeg snakker ikke om Bønner (som i de man retter til Gud). De syns jeg igrunnen ikke trenger holdes til lørdag - da hadde det kanskje ikke stått "be alltid", men "be kun på lørdager". Men det er altså ikke snakk om slike Bønner.

Jeg snakker heller ikke om Bøn(d)er - selv om det er mange trivelige Bøn(d)er rundt forbi. (både i vennekrets og famile forøvrig)

Jeg snakker ikke om Bønna i flertall (og Bønna er da kallenavnet til Benedicte - som er ei utrulig bra dame) - Bønna finnes det bare en av.

Nei, jeg snakker om Bønner. Slike man kan spise. Slike som cowboyene på prærien spiser (ihvertfall i gamle western-filmer og tegneserier).
I høst fikk jeg meg en overraskelse på butikken. Jeg fikk så plutselig lyst på bønner i tomatsaus. En hermetikkboks ble kjøpt inn, brakt hjem og varmet opp - og spist med salt og pepper på.




Du kan si det sånn at etter det har det blitt flere hermetikkbokser med bønner. Innimellom får jeg akutt lyst på bønner til middag eller lunch - så da spiser jeg det.
I dag var en slik dag.
"Lørdag - skal jeg gidde å lage meg grøt? tenke, tenke...hva har jeg egentlig lyst på? Hmmmmm - bønner!"

Så kall meg gjerne rar, enkel eller sær - men i min hverdag er en hermetikkboks med bønner av og til oppskriften på et godt måltid - og en fornøyd Hilde :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enig med du Hilde! Jeg har også noen sånne "kikcs" med tomatbønner til lunsj eller middag.. Nam!

Liv Jorunn sa...

Hm..her ga du tips til en som i dag fikk lønn og løpet av tre minutter hadde brukt over halvparten av den på studielån(ARGH!) og andre kjipe regninger og innså kjapt at det er en hel måned til neste lønning.

Hilde sa...

Jadda - det er grisebillig med bønner =)
Ellers er havregrynsgrøt også et tips (og den går an å lage i mikroen - så det går kjaptkjapt)- men jeg ærlig talt si at jeg ikke har falt helt for akkurat den.....