Ting som får meg til å smile

onsdag, desember 09, 2009

09 desember...

Unnskyld meg, men kan noen fortelle meg hva som egentlig er forskjellen på en tights og en stilongs?

Jeg har kjøpt meg tights. Det vil si, jeg kjøpte meg tights for ganske nøyaktig 2 uker siden.

Det er ikke fordi jeg ikke har fått med meg at det er på moten at jeg har drøyd med å slenge meg på "tights bølgen". Det handler om at beina mine ikke er det første jeg har lyst å vise frem til folk, og om det er EN ting en tights gjør, så er det jo å vise frem beina.
Men altså, i min desperasjon etter å finne noe fint å ha på meg på en viss 17 mai festmiddag for ikke så lenge siden, (nei det var ikke 17 mai på ordentlig, vi lekte det var 17. mai en hel dag på bibelskolen) lånte jeg min kjære samboer Heidi sin tights da hun mente det ville pynte opp antrekket istedenfor å bruke dongeribukse. Og dette åpnet altså tightshorisonten min, noe som medførte det drastiske trekket innkjøp.

Siden det har tightsen ligget fint i skuffen min og lurt på når jeg skulle mote meg opp til å ta den på meg.

Og siden jeg nå har tatt den på meg, så reiser det seg et par spørsmål i mitt indre......:
hva er egentlig forskjellen mellom en tights og en stilongs?
Det føles likt.
Og det ser rimelig likt ut, selv om stofftype og kvalitet nok kan være forskjellig.

Og kanskje er det bare meg, men jeg syns å huske en tid på barne/ungdomsskolen da det var "ut" og "ukult" å bruke stilongs. De kule jentene frøys heller på beina. Og det er viktig her å huske på at dette var stilongs UNDER buksa.

Hva var det som gjorde at det ble "in" å bruke stilongs, eller tights om du vil, ikke bare under buksa, men faktisk UTEN bukse utenpå?

For min del føles det som om jeg tasser rundt i stilongs. Og det vet jeg egentlig ikke helt om jeg liker.
Og en ting er å gjøre det innendørs, en helt annen ting er ute blant folk. Å tasse rundt i stilongs. Eller tights om du vil. Uten bukse utenpå.

Jaja....

7 kommentarer:

Bjarte M sa...

Er det bare jeg som tenker keiserens nye klær? (Det *er* en stillongs!)

Hilde sa...

Jeg har (etter godt forslag fra frk Minde) søkt i ordboka.. den sier følgende:

longs -en, - (no nyd av eng. long 'lang')
1 tykk strømpebukse til vinterbruk, ofte uten fot ull-
2 tynn damestrømpebukse
(stilongs finnes ikke i ordboka av en eller annen grunn)

tights m1 (utt taits; eng., av tight 'trang, ettersittende') tettsittende elastisk bukse, særlig brukt til trening og som fritidsplagg

For meg høres det ut som om vi bruker tights begrepet litt feil....at det nesten er snakk om longs.....og at stilongs ikke finnes i ordboka syns jo jeg er utrolig fasinerende!

Liv-Torill sa...

Jeg har alltid tenkt at tights er sånn man hadde på barneskolen med hjerter på. Hadde ikke du det?
Og at stilongs nettopp er sånn man har under buksen. Altså en form for strømpebukse. Og at stilongs kanskje da er de uten "føtter" om du skjønner... hmm... Jeg har ikke kjøpt tights. Jeg synes ikke jeg har bein til det heller. Og det føles "nakent"... Hmm... Jeg synes du er modig!

Bjarte M sa...

Etter litt tung research (/kjapp googling) ser jeg at Stillongs er et varemerke som eies av Devold, og er av ull, men har etterhvert blitt utvannet til å gjelde alle merker. (Mer på http://no.wikipedia.org/wiki/Stillongs). Og den står oppført i Norsk Ordbok på nett. Men det løser jo ikke så mye. Er det elastikken som er nøkkelen?

Sølvi og Ike sa...

Kan nåkken av dåkke slå opp leggings i ordboka? I min ungdom var liksom leggings en forkortelse for de hotte leggvarmerne som regjerte seint ungdomsskole-tidlig videregående (og som forøvrig er i det så kalla motebilde igjen). No står det ordet på mange av disse tightsene, eller stilongsene om du vil.

Men en ting skal stillongstightsleggingsen ha, og det e den herlige tassefaktoren! Drøya ei stund før eg kjøpte og brukte min første stilongstightsleggings, men fytti pysjen ko digg det e å gå med! sånn not public elle in public med noe langs utenpå! Mmmm. Et uvanlig komfortabelt tasseplagg denne stilongstightsleggingsen! Og det e jo litt fint å kunne pynte seg i en tasseting! HI HI

VM i lang kommentar! Engasjerende tema Hilde! Har forøvrig brukt sånn ting en av tre dager her på Filly. (dont picture it)

gry sa...

hilde, du kan vri og vende på d meste! :)
ej he faktisk på mej en STILLONGS frå devold nettopp i dag (som så ganske ofte ellers), og d e ikkje et plagg ej ville gått så veldig långt utfor døra i (uten nåke uttapå, vel å merke;)
ej he et inntrykk av at en tights jamnt over ser litt bedre ut enn en stillongs..? d e i alle fall ditte folk tru.. egentlig tru ej d her e snakk om et stort bedrag og et skittent salgstriks uten sidestykke, då folk he tjent sej rike på å innføre to egentlig ganske så like plagg, men å gi dei ulike namn, for at folk ska føle at f eks tights e nåke spesielt, og mykje kulere enn stillongs. d e i alle fall min teori. take it or break it.
ej he ei utfordring t dej i disse stillongs- og tightsdaga: ka m å prøve stillongs under tightsen (på en kald dag), eller omvendt..?
ej he faktisk vurdert d.
:)

Hilde sa...

Veldig festlig at dette engasjerer folk!
1 - jeg har nok stavet stillongs feil når jeg søkte, så det står nok i ordboka, ja......
2 - leggings....hva er det egentlig i sammenhengen?
3 - jeg tror nok kanskje det handler mye om stoffkvalitet på det forskjellige plaggene, og at tightsene sitter litt finere/ har en annen kvalitet enn stillongs. Og hvor vi skal plassere leggingsene i dette, det vet jeg faktisk ikke.

4- det er fint å kunne pynte seg i "tasseklær", så lenge man er komfortabel med "tasseklærene"...jeg har litt å gå på enda der kjenner jeg.

5-eg likar terorien din Gry ;)Bedrageri og skitne salgstriks, stilongs og tights er mye det samme..... Men likevel, jeg hadde kanskje ikke tasset rundt i en devold stillongs heller.....