Ting som får meg til å smile

søndag, desember 13, 2009

13 desember.....

Luciadagen.
Åh - hvor stort det var å få være Lucia når en gikk i barnehagen og på barneskolen. Så hva skriver man om på en blogg på Luciadagen?

Vel, jeg tenkte med meg selv at jeg kan jo skrive om hvorfor vi feirer Luciadag. Og da oppdaget jeg at det husker jeg faktisk ikke så veldig mye av. Et kjapt søk på google, og hva finner jeg? Jo - jeg finner fakta om Hellige sankta Lucia som var en siciliansk martyr ca 300 år etter Kristus.
Men jeg finner også at det faktisk er en sandstrand på Cuba som heter Santa Lucia Beach og ser omtrent slik ut:


Festlig.
At navnet som jeg forbinder med mørke netter, levende lys, sang og opptog, martyrdød og litt herlig miks med overtro tusser og troll i den mørke natta, at samme navnet også er på en sandstrand på Cuba. Noe så langt unna hva jeg vanligvis forbinder santa Lucia med.

Mørke netter og levende lys, eller sol og sandstrand? Du kan vella.....

Ingen kommentarer: