Ting som får meg til å smile

lørdag, desember 19, 2009

19 desember......

Jeg liker å henge med Farmor. Å prate med henne. Dele timer. Høre om dagliglivets store og små gleder og sorger. Sitte å strikke sammen. Derfor tok jeg i går turen og besøkte henne.

Særlig kjekt er det å høre om gamle dager. Å høre om hvordan de stod på ski når hun var liten, så "stakken for øve håve", og at de ikke hadde skøyter, men at de dyttet hverandre rundt på skoene på isen. Om hvordan det var vanlig å strikke klær for andre for å få litt ekstra inntekt. Eller at Farmor pleide å bake lefser som hun solgte.

Her kommer et lite festlig glimt fra samtalen vår i går da vi satt og så på tv:
Farmor: "sjå der, ein sånn ein hadde eg som lita" (tv-kameraet sveiper videre over kringkastingsorkesteret...)
Hilde: "hva hadde du?" (jeg mener, det var plutselig mange instrumenter der)
Farmor: "ein pling plong"
Hilde: "pling plong? Hva er det?"
Farmor: "du veit, sånn som du slår på, så kjem det lyd"
(tv-kameraet sveiper forbi klokkespill/xylofon mannen)
Hilde: "åja, mener du en xylofon?" (jeg kom ikke på at de også kan hete klokkespill)
Farmor: "eg veit no ikkje ka dei heite, me kalte det for pling plong me"

.....og mer er det vel ikke å si om den saken....

Ingen kommentarer: