Ting som får meg til å smile

torsdag, desember 24, 2009

24 desember....

Det er julaften.
På alle tenkelige måter.
Gavene har kommet under treet, grøten koker, de tradisjonelle snopeskålene er fylt, og Askepott holder nok en gang på å kapre prinsen på tv.
I tillegg er det faktisk snø og julestemning utenfor huset, noe som i Bergen er uvanlig, men veldig veldig fint.

Men hva om det ikke hadde vært gaver under treet? Hva om det ikke hadde vært grøt eller snop å spise, eller tv og andre materialistiske ting rundt oss? Hva om vi ikke hadde hatt hus og ovner som holdt oss varme i kalde vinterdager?

Vel, så hadde det blitt jul likevel.

Julen handler ikke om gavene, maten, tingene, husene og pynten. Det er kanskje dette vi fyller julen med.
Men julen handler ikke om dette.

Og det er jeg så utrolig takknemlig for.
At julen handler om noe som er større enn hva vi kan forstå og fatte.
Noe som er større enn hva vi kan lage den til, og fylle den med.
Julen handler om Jesus.

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Joh. 3.16

En gave.
Noe som er gitt.
Til meg og deg.
Jesus.
Guds kjærlighet til alle mennesker på jord uttrykt i handling.
En frelsesplan.


Det fyller meg med takknemlighet og glede.
Jeg utfordrer oss alle til å løfte blikket opp fra hva vi har fylt julen med, og se på hva den egentlig handler om.
Og med dette vil jeg ønsker dere blogglesere en velsignet og God Jul :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tar utfordringen, og ser hva julen egentlig handler om. Den handler om at solen har snudd og det går mot lysere, varmere tider, slik urgamle kulturer har feiret den siden før kristendommen dominerte. Tidspunktet for "Jesu fødsel" ble bevisst lagt tett opptil den tradisjonelle Yule/Vintersolverv slik at hedninger lettere skulle tilpasse seg den nye religionen som ble tvunget på dem.

Men uansett om man tror på religion, eventyr eller fakta, så er nå julen ganske koselig likevel. ;)

Hilde sa...

Kjære Anonym.
Ja, julen er koselig uansett. Men for meg blir den meningsløs uten Jesus.

At Jesus levde er rimelig godt bevist, det henvises til han i historiske skrifter, og f. eks i Koranen. Der nevnes han dog ikke som Guds sønn, men som en profet.

Hva som var argumentet for valg av tidspunkt man skulle plassere julen på vet jeg lite om. Men det kan godt tenkes at man gjorde en praktisk og strategisk fin avgjørelse om når man skulle plassere julen. Og at Kristendommen i historien har blitt tvangsinnført i diverse land er desverre også et faktum.

Jeg kommer ikke utenom Jesus i julen. Fordi bibelen beskriver en noe annerledes fødsel enn hva som er normalt. Fordi jeg tror det ikke var et vanlig menneskebarn som ble født dengangen i Betlehem, men fordi jeg faktisk tror det var Guds sønn. (og at han ble født, og skilte seg ut i en folkemengde stemmer nok, ellers hadde han ikke vært nevnt i historiske skrifter og koranen).Jeg tror at det som står i Bibelen stemmer. Fordi jeg stadig opplever at Gud ikke er "science fiction" eller oppdiktet vås, men fordi han er virkelig. Jeg tror ikke på en religion, jeg tror på en levende virkelig Gud som jeg faktisk får lov til å ha en relasjon til, og bli mer og mer kjent med.
Jeg bryr med ikke så hardt om plasseringen av dato. Ja, kanskje er den plassert av praktiske årsaker, for å gjøre julen mer "spiselig" i et ikke kristent samfunn.

For meg er det viktigere at jeg får lov å feire at en gang for pluss minus 2010 år siden, og helt sikkert ikke 24 desember, uavhengig av om solen hadde snudd eller ikke, så ble det født et barn. Som de gav navnet Jesus. Og han er min frelser.

Kjære Anonym.
Dette er hva julen handler om for meg.
Og ja, julen er koselig :)