Ting som får meg til å smile

onsdag, desember 06, 2006

Slåsskjempe?

…….06 desember……

Jeg er en lesehest.
Jeg LIKER å lese.
Og jeg syns jeg har lest for lite. Det er så mye jeg skulle ha lest!! Så mange verdener som forfattere rundt om i verden har skapt som jeg har lyst å besøke. Så mange historier å fryde seg over. Å le av. Å gråte over.

Men akkurat nå slåss jeg litt.
Egentlig har jeg slåss en god stund. Litt for lenge egentlig. Jeg har ikke helt vett til å gi meg. I hele en og en halv mnd har jeg faktisk slåss. Jeg slåss ikke med barna på internatet (det hadde kanskje ikke vært så bra med tanke på 1: det hadde ikke tatt seg så fint ut i forhold til jobben min, 2: at jeg sikkert hadde fått grisebank…..jeg er og forblir en pingle når det kommer til slåssing, ingen gode triks på lager her, nei!)

Neida. Jeg slåss med Tolkien. Jeg prøver å komme meg gjennom Ringenes Herre. Nå er jeg kommet i bok 3. I skrivende stund er 855 sider tilbakelagt, 92 sider er resterende.
Sist jeg slåss slik med en bok var da jeg som 3-4 klassing på barneskole bestemte meg for å lese Sofies verden. Alle de voksne sa den var helt fantastisk, så jeg bestemte meg. Det angret jeg fort på. Men jeg tvang meg gjennom boken, mest for å kunne si i etterkant at ”den har jeg lest”. Innholdet… vel, for å si det sånn: det husket (også i nåtidsform: husker) jeg nok relativt lite av……

Da filmene til Ringenes Herre begynte å komme diskuterte jeg lenge med meg selv om jeg skulle se de eller ikke. Jeg så eneren. Så bestemte jeg meg for at om jeg skulle se resten av filmene, så skulle jeg lese boken først. Det er altså kanskje 3-4 år siden jeg tok den bestemmelsen. I fjor gjorde jeg samme bestemmelse med Harry Potter. Jeg leste alle bøkene (som er kommet), for så å se alle filmene (som er kommet). Det var en KJEMPEKJEKK greie! Så når jeg nå så Ringenes Herre på biblioteket her, tenkte jeg at YES dette blir greier! Nå skal jeg først kose meg med gobok, og så med film, tenkte jeg. (og nå vet jeg at jeg sikkert trakker noen på tærne, men dette er altså min mening, og det får så være at vi ikk er helt enige).

Slik ble det nemligen ikke. Jeg syns at boken går så veldig i rykk og napp. Innimellom: spennende og kjekk. Men ofte: ikke så spennende og fantastisk som jeg hadde håpet på. Faktisk heller litt træg. Jeg er ikke overbegeistra over den språklige skrivestilen til Tolkien (selv om jeg leser oversettelsen), og jeg syns ikke innholdet er fantastisk.

Så jeg slåss. Nå har jeg snart vunnet. Bare 92 sider igjen. Men jeg ser i grunnen for meg en repetisjon av ”Sofies Verden - historien” fra barneskolen. Det er greit jeg kan se filmene etterpå for å kanskje huske litt mer av innholdet…….Og når jeg tenker meg om, så har vel kanskje Sofies Verden kommet ut i film også…….kanskje jeg må sette meg ned og se den også? Posted by Picasa

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har en tendens til å gi meg når det går trått i en bok. Jeg tenker det er alt for mange gode bøker til at jeg får lest alle jeg vil, så jeg gidder ikke bruke tid på en kjedelig en. Men for all del, det er imponerende at du holder ut. Respect!

Erlend sa...

Hmmm... alle bøker e vel ikkje for alle. Men Tolkien sine verker har enormt mange lag og dybde. Dele gjerne disse med interesserte, men så va det akkurat det med forskjellig folks fasinasjon. Impressive at du kjempe deg gjennom en så lang bok.

Liv-Torill sa...

Hmm, vet du, jeg likte ikke bøkene. Jeg syntes Ringenes Herre var alldeles grusom å komme seg gjennom... Men filmene var fantastiske.... Alt utenom pjattet er liksom tatt vekk... Så kanskje du vil like filmen likevel....

Hilde sa...

Kan hende jeg egentlig har brukt for LANG tid til at jeg i får noe flyt i storyen.....
Av og til er jeg litt dum-sta, skjønner dere...
Bjarte: men av og til BLIR de bra dersom du bare leser litt til: og tenk om du gir deg og så går glipp av en SINNSYK bok? (dette er altså min tanke)
Erlend: du får dele litt når jeg kommer til Norge igjen, kanskje jeg blir mer fasinert med flere dybder på lager?
Leif Tore: jau, eg e spent på filmane!

Marianne sa...

Gratulerer med aa ha kommet saa langt i Ringenes Herre! Jeg gav meg etter halvveis i toeren. Men jeg har sett filmene, opptil flere ganger, de er fantastisk bra, saa gled deg!

Anonym sa...

Hilde, hilde, hilde..... *sukk*...
Aldri lese bøkene på norsk når de kan leses på (ca) originalspråket... fine, fine regelen.. =)

-Reklamespott-
Ringens Herre ruler buksevann!!!!
I BOKLIG form!

-Reklamespott over-

Kose deg Hilde =)
Klem fra Ole som venter på at Hilde kommer tilbake for å leke!