Ting som får meg til å smile

tirsdag, januar 02, 2007

Om julegave og tamponger....

Før jeg reiste avgårde til Kenya, var det rett og slett endel ting jeg lurte på og ikke visste noentingen om. Og noen av de spørsmålene var så pinlige, de var jo sikkert så åpenlyse for de jeg spurte (og hvem skulle jeg forresten spørre) at jeg turte faktisk ikke å spørre dem. Det er jo noe ulikt meg, da jeg stort sett er en ganske åpen og frimodig sjel.

En av disse tingene jeg lurte på var tilgang på bind og tamponger. Det er et kjent, men lite omtalt tema at jenter en gang i mnd har behov for slike ting. Lite kunne jeg vite at i butikkhyllene i Kenya (ihvertfall i Nairobi) får man stort sett tak i alt og litt til. Og jeg turte da heller ikke å spørre. Derimot diskuterte jeg med blant annet Liv Torill (venninde) hva i aller huleste jeg skulle gjøre med den saken. Skulle jeg kjøpe med meg et års forbruk av bind og tamponger? Lite kult å komme til kassa i butikken da......." Hei, jeg bare hamstrer litt, jeg....".
Ihvertfall endte det med at jeg kjøpe inn endel, følte meg som en tulling, og tenkte med meg selv, jaja jeg slipper ihvertfall å pakke det med meg hjem igjen så da får jeg mer plass i kofferten.

Men så kom jeg til Nairobi, og skjønte at jeg kunne godt ha spurt. Så hadde jeg hatt bedre plass i kofferten til andre ting når jeg reiste hit også.

I dag fikk jeg julegave fra Liv Torill og Bodillen sendt i posten. Takker så mye for CD og julemarsipan. Og sist men ikke minst.......tamponger! Skjønner du ikke har glemt historien, Liv Torill, og jeg takker så mye for omtanken =) Jeg fikk meg en god latter, og husket historien jeg altså nå har delt med dere.

(og om noen av dere syns dette var en usmakelig og usaklig ting å berette om, så har vi forskjellig sans for humor, for målet var IKKE å være usmakelig, men å få deg til å smile!)

OG FORRESTEN: GODT NYTT ÅR!!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Hilde - og godt nytt år til deg også! Skjønner godt at dette er noe man lurer på om de har i Afrika... og at det er pinlig å spørre... Men på en blogg som blir oppdatert såpass ofte som din, må det være plass til å skrive om slike ting også:)Håper at du har det bra, så snakkes vi sikkert om ikke så lenge. Ungene hilser!!

Anonym sa...

hvor mye er så ett års forbruk om jeg kan spørre?

Anonym sa...

Trur det kanskje passar med ein tampongvits frå tante no:(eigentleg frå onkel Ivar! )

Det var ein ung nytilsett gut som hadde store problem med å ekspedera damer som kom på apoteket og skulle ha det nødvendige nemnde dameutstyr. Han vart flau,raudna og våga så vidt leggja vara på disken framfor kunden. Sjefen,som observerte dette, gjekk bort til han etterpå og forklara at dette var ein heilt naturleg ting. Han måtte berre prøva å ta det med litt humør så ville det gå så mykje betre!
Ein dag då det kom inn ei dame og skulle ha ein pk. bomull, tenkte guten han skulle fylgja rådet frå sjefen. Han tok difor fram vara , la den galant på disken og sa: "Jaså; du rullar sjølv!"


Ps. Viss du har for mange tampongar, kan du kanskje bruka dei som nyttårsrakettar?

Linda Therese S. G. sa...

Hehe, fantastisk vits "tante h"! Hilde: ikke usmaklig, det er da helt naturlig.

patrick sa...

hvor mange pakker kjøpte du siden du følte deg litt flau i kassen??

Hilde sa...

Tante(eller burde jeg heller si onkel?): fiiiin vits =)

Jeg husker ikke helt antallet.....men lurer på om det var 15-20 + litt anna stæsj....ikke helt godt å beregne et års forbruk !

Marit sa...

Syns d va kult gjort ej;)

Liv-Torill sa...

GODT NYTT ÅR!
Jeg har laget en liste over mine nyttårsforsetter og den er smertelig lang og mye ryker sikkert innen ett par uker... Men du står på den. Jeg leser bloggen din hver dag, men etterlater sjelden spor. Så det skal jeg altså nå prøve å gjøre noe med.
Kjekt å se at postvesenet i Kenya virker fremdeles. Håper cden faller i smak. Jeg tok en sjanse, har hørt den selv og likte den godt... så sånn er det.... ellers veldig glad i deg og ved godt mot =)

Hilde sa...

Hehe...Liv Torill: konge nyttårsforsett! Ellers kan jeg berette at jeg var litt skeptisk til cdèn i begynnelsen, men nå har den fått plass i hjertet mitt! Syns den var konge!
Klems