Ting som får meg til å smile

onsdag, september 12, 2007

Dillespretten

Jeg har en forkjærlighet for ord.
Annerledes ord.
Ord som kanskje ikke blir brukt så ofte, eller bare ord som klinger fint i øret.
Ord som har litt "sus" over seg.

Det var engang i tiden , at jeg med jevne mellomrom skreiv om slike ord her på bloggen. Det forsvant vel igrunen litt i spennende Kenya-beretninger.

Men jeg er fremdeles glad i fine ord.
Så nå kommer det ett:
DILLESPRETTEN
Har du hørt for et morsomt og finfint ord? Det spretter liksom ut av munnen, og det er nesten som om at du må smile litt når du har sagt det. Egentlig vet jeg ikke om det er et "offesiellt" ord som er i bruk rundt forbi. Det var min søster som introduserte det for meg, og hun har altså lært det av sin mann. Hvor han har det fra, er noe uvisst.

Og betydningen er altså : å få en bye, noe du bare må gjøre, et lite "stikk". Det hender vi sier "Katten fekk ei bya", men da går det altså an å si: "Katten fikk/har dillespretten"

Hvilket FANTASTISK ord/uttrykk!
Altså det nyeste i mitt vokalbular =)

3 kommentarer:

Liv Jorunn sa...

Innimellom de rå latterkulene da eller??? Hehe. Jeg forklarte for min venninne (ei av de som var på kafé den dagen) at det var deg jeg hadde fått den rå latteren fra. Ho svarte: "Ja, det kunne jeg høre." hehehehe:)

Hilde sa...

den e fin, vettu ;)
Jeg har igrunne roet den ned litt (tror jeg ihvertfall)

Åssen går det ellers?

Anonym sa...

Vi sier 'å få dilla'.... Men dillespretten var kanskje gøyere. Fine sko i ditt neste innlegg!!!