Ting som får meg til å smile

lørdag, april 08, 2006

Farmor og påskebesøk

Jeg har reist på påskebesøk til Farmor.
Egentlig skulle vi på hytta på Østlandet, men det ble endringer i planene, så nå er jeg her. Og selv om jeg hadde gleda meg stort til ski-påske er det alltid veldig trivelig å være hos Farmor!

Av og til så tenker jeg på livene våre. Livet mitt. Som nettopp har begynt (selv om det har vart i snart 22 år), og som i veldig stor grad ligger fremfor meg. Også tenker jeg på livene til de som er rundt meg. På Farmor sitt for eksempel.

Farmor er en plass mellom 80 og 85 år gammel. Hun bor alene, ordner opp, og ler hjertelig av en god spøk.

Farfar var sjømann, så Farmor var alene med ungene 2 år i slengen, før han kom hjem.
Farmor er av den seige typen, den som ikke gir seg. Hun har gått husmorskole, og vet det meste som er verdt å vite om matlaging og husstell!
Også er hun spontan. Hun og pappa bestemte seg f. eks for å reise til Amerika på 5-6 dagers varsel!
Hun er den som har huset fullt av familie om sommeren, og som lager komlemiddag når vi kommer på besøk. Den som strikker "Lubber" som hun sier, til hele familien.
I de siste årene har hun måttet "skifte ut noen deler" .....et kne og en hofte....men du må ikke tro at det stopper henne! Og selv om fingrene er krokete, så hekles det fremdeles. Hun er mor til 3, bestemor til 8, og oldemor til 8.

Jeg skulle gjerne lagt ut et bilde av henne så dere hadde fått sett min fantastiske Farmor. Men jeg har ikke digitalt kamera, så det blir litt vanskelig i forbifarten. (skjønt hun liker ikke å bli tatt bilde av, så det er kanskje like greit)

Jeg er skrekkelig glad for at jeg har Farmor. Og for at jeg får kjenne henne, og livet hennes.

Dette innlegget er jo ment som skryting av Farmor. For jeg synest hun er bra,og jeg er veldig glad i henne.
Men det handler om noe annet også. Det handler om at når jeg tenker på livet hennes, så får jeg så respekt for henne og de erfaringene hun har! For den kunnskapen hun sitter med!
Også kjenner jeg på at jeg er så ung enda, så uerfaren!

Jeg skulle gjerne hatt litt mere levd liv. Men det kommer, det kommer!

2 kommentarer:

Ronny sa...

jepp.. Kenya here you come... eh.. noe sånnt..

Hilde sa...

ca :)