Ting som får meg til å smile

tirsdag, november 21, 2006

Refleksjoner over ”en tidlig morgen”

Ja, for når er det egentlig en TIDLIG morgen?

En tidlig morgen er når du står opp 8-halv 9. Og du har fri. Og egentlig kunne du ha sovet til 11. Men likevel står du opp.

En tidlig morgen er når du har fått for lite søvn. Men på den annen side kan vi jo også kalle dette for en sen aften….

Jeg har nattevakt på internatet denne uken. For noen av elevene som skal på Rosslyn blir morgenen fort ganske så tidlig. 7 går bussen, halv 7 er det frokost. Altså skjer første ”Nå må du våkne- banket på døra” ca 05.45. Om det er tidlig? De må stå opp så tidlig hver dag for å rekke skolen (de har lang skolevei i buss). For de er det tidlig - ja. Men det er mange som står opp på det tidspunktet rundt om i verden for å rekke jobb, eller for å utnytte dagen. Solen står jo opp i de tider her. Og merkelig nok, så blir de jo vant til det.
Jeg derimot, jeg er ikke vant til det. Om det er tidlig for meg? Litt. Jeg må ærlig innrømme det. Men det er nok kanskje fordi jeg ikke er vant til det.

I dag tenkte jeg når jeg stod opp ” nå er klokka 05.45 her, altså er den 03.45 hjemme!” Og morgenen som jeg egentlig så på som ganske så tidlig, ble ikke fullt så tidlig…

tidlig a2 (utt tid- i bet. 1; norr tíðligr, lty tidelik)
1: som har med tid å gjøre
2: som ligger før el. nær begynnelsen av noe; som hender i god tid ,før enn nødvendig
3: adv: om kort tid, snart

Dette står det i ordboka jeg søkte i på nettet.
Tidlig ligger før, eller ved begynnelsen av noe.
En tidlig morgen er begynnelsen, starten på morgenen.
Og når jeg står opp klokken 8 er det ikke lenger tidlig for internatungene. De har stått opp for en stund siden, og det er ikke lenger starten på dagen.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal hen med dette innlegget. Egentlig så er det bare tanker. Tulletanker kanskje. Men det er vel noe det denne bloggen er til for. Nei, kanskje jeg skal gå bort på internatet igjen snart. Det er litt tidlig enda, men dog. Vi skal ha komler til middag. Da er det greit å være litt tidlig ute, og glede seg litt ekstra!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du er flink :)

Ingelin sa...

Hei Hilde!
LT sladret om at du var i Kenya, så jeg tenkte jeg skulle sjekke ut bloggen din. Kjekt å lese om hvordan livet er der nede!

Min mann er for tiden nemlig i samme land som du...! Røde Kors arbeid i Bungoma. De hadde vist hatt en tur til Uganda også. Men nå er det TV-tid, men jeg skal følge med videre, Hilde!

Take care!

Anonym sa...

Ja det er en god stund siden eg har skrevet inn en komentar her og tenkte at nå var det på tide. Gleder mitt hjerte at du har begynt og høre på vamp. Har kjøpt det siste albumet deres og det er no heilt toppers. Ein ting til slutt har du ei adresse det går an og sende et brev eller eit kort til. Det nærmar seg jo jul no hint hint.

Hilde sa...

Ronny...flink? Til å stå opp tidlig? til å leke miljøarbeider? Vel...vet ikke helt, men gjør så godt jeg kan ihvertfall!

Hej Ingelin ! Så kjekt!

Abel: adressen er P.O.Box 24991, 00502 Nairobi, KENYA, så sånn e det =) (var du på konserten med vamp/kringkastingsorkesteret? hørte den var gull....)

Anonym sa...

Bodhild va på konsert!
Bodhild va på konsert!
Bodhild - Bodhild - Bodhild va på VAMP-KONSERT!!!

Rag sa...

hei! hva er emailen din igjen? drar til nairobi på mandag morgen, har fått programmet nå, så tenkte å maile det til deg....? rag

Hilde sa...

groteidehilde@yahoo.no

prekast !