Ting som får meg til å smile

mandag, mai 26, 2008

Den gråtende jenta

Du vet - når du opplever at du bør gjøre noe, at Gud sier du skal gjøre noe?
Og du ikke tør gjøre det?
Det skjedde i dag.


Jeg var på vei hjem fra kollokviegruppe. Og ventet på toget.
Hun satt på en benk på togstasjonen, med en barnevogn foran seg. Hun var ung, yngre enn meg. Og hun gråt. Ikke diskre tårer som trillet stille nedover kinnet, men skikkelig gråt med snufs og hulk.


Jeg så ned i betongen mens jeg gikk forbi. Kunne ikke akkurat stirre, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Så jeg ventet på toget, og tenkte litt på det kalde samfunnet vi lever i. Og hvordan vi som kristne er kalt til å være der for folk som trenger oss.



Da jeg hadde funnet meg et sete på toget, kom hun ombord. Hun stod i gangen, og jeg hørte snufs og skjulte hulk hele veien til Arna. Jeg bestemte meg for at jeg skulle tilby meg å hjelpe henne av med vognen, og samtidig spørre om det var noe jeg kunne hjelpe henne med? Om det var noe jeg kunne gjøre for henne? Hvorfor? Fordi hun så ut til å ha en verre dag enn det jeg hadde. Fordi vi er kalt til å bry oss om mennesker rundt oss.



Da jeg skulle hjelpe henne med vognen kom en annen dame meg i forkjøpet. Jeg fikk et glimt av babyen i vogna - den var nydelig!


Også feiga jeg ut. Jeg sa ikke hei, jeg smilte ikke til henne. Jeg spurte ikke om det var noe jeg kunne gjøre for henne. Jeg så i betongen, og tuslet hjem.

Og jeg kjenner fremdeles det gjør vondt inni meg. For av alle de som var på stasjonen, som satt i togvognen - så var det ingen som spurte om det var noe de kunne hjelpe henne med. Neida, vi så stille i gulvet, ut vinduet, og forsøkte å late som om vi ikke hørte snufsene. Som om vi ikke hørte de halvklavte hulkene fra jenta med barnevognen.

Fytti for et kaldt samfunn vi lever i.
Og fytti så feig jeg var.

2 kommentarer:

Onkel reisende Mac sa...

Et bra innlegg. Har hatt det på samme måten for en stund siden. nettopp på stasjonen i byn men denne gangen var det en uteligger som ikke hadde det helt bra. Og eg gjorde det samme som du! ville så gjerne hjelpe men klarte det ikke. Blei så iritert på meg sjøl og hadde så dårlig samvittighet. Har du noen tips til hvordan en fortere kan glemme slike ting. Eller er det kanskje derfor vi har jesus med oss for at han kaller oss til å hjelpe og gjøre en forskjell. Ikke vet jeg.

Hilde sa...

Jeg vet ikke. Men jeg vet at den drita følelsen av at "søren, jeg gikk ikke når jeg skulle ha gått, jeg feiga ut"- den motiverer meg til å gå andre ganger.

Men det er utfordrende da! Å gå når man tror at Gud kaller en til å gå. Fytti!