Ting som får meg til å smile

onsdag, juli 30, 2008

Tysnes

Jeg hadde en plan. Jeg skulle skrive et innlegg her på bloggen når jeg kom hjem etter en uke hos Farmor. Innlegget skulle handle om late og gode feriedager på Tysnes.
Innlegget skulle handle om Farmor som viste meg hvordan man skulle lage harde vafler. Som lærte meg å hekle.



Det skulle handle om Farfar sin gamle sykkel som har stått og støvet ned de 6 årene som har gått etter at han døde, men som jeg fikset opp igjen og dermed kunne sykle rundt på. Om hvordan det er å sykle med 4 gir og bremse på trøen. For ikke å snakke om korg på sykkelen.



Jeg skulle skrive et innlegg om hvor herlig det er å ligge på bryggen og sole seg - og hoppe uti sjøen for å ta en dukkert når det blir for varmt.



Og jeg skulle skrive om hvor fredfullt og vakkert det er å kunne ha solnedganger som dette ut soveromsvinduet når du skal legge deg. Hvor slående vakker Guds skaperverk er.


Jeg hadde en plan.
Men man kan si det slik at selv om mesteparten av ferieuken min på Tysnes ble fylt av nettopp dette jeg har beskrevet til nå, så skjedde det noe som jeg ikke kan unngå å skrive om.


Farmor er nemlig ikke som alle andre bestemødre. I morgen fyller hun 87 år. Og på søndag fikk hun bursdagsgaven sin......og jeg og min kjære kusine Randi Helen fikk lov å være med.

Hva hun fikk?
En Helikoptertur til Tysnessåta, det høyeste fjellet på Tysnes. Farmor har bodd hele sitt liv på Tysnes, men aldri kommet seg på såta. Nå er ikke beina gode nok til å bære henne opp, og i anledning Såtetrimmen sitt 20 års jubileum var det mulig å kjøpe seg en helikoptertur opp på fjellet.

Tante Hildbjørg organiserte og fikset - på søndag kom hun og Randi Helen + en venninne av henne ut til Tysnes. Farmor visste ingenting, og vi var rimelig spente på om hun ville være med. Først var hun litt skeptisk - men etterhvert begynte hun å lure på hva sko hun skulle gå med :)

Så det ble helikoptertur med en god lang halvannentimes pause på toppen for å nyte utsikten og spise rømmegrøt før vi tok helikopter ned igjen!





Utsikt mot Våge:


For flere bilder og mer utfyllende beskrivelse av turen - se Randi Helen sin blogg: http://randihelen.blogspot.com/




Konklusjon - Farmor er en av de tøffeste damene jeg kjenner !

Og ellers?
Jeg har kommet meg hjem igjen og har fremdeles ferie!
Det er fint - og gir tid til slikt som dette:

Tur til Gullfjellstoppen med gode kamerater - absolutt ikke feil!
Bloggast!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, fantastisk! Eg og vil.

Anonym sa...

Kjempebra påfunn! Takk for koselig dag sammen i dag med bading og grilling!

Nunne sa...

TØFT! Sånn farmor vil jeg også bli!!
Hilsen nordfra, fra Nunne

Randi Helen sa...

Hei og hopp! no har eg lest heile innlegget ditt=) vi hadde ein bra tur på såto altså! har vert kjekt å henge litt m deg i sommar!
og så har eg vert så kip at eg har tagga deg..=)