Ting som får meg til å smile

torsdag, desember 23, 2010

23/24...Tankespinn...

Kvelden før kvelden.
Når treet er pyntet,
huset er vasket,
finskoene gått inn,
gaver er pakket og klare,
når maten er i hus,
og når det ikke er noe som er fornuftig å gjøre annet enn å være inne fordi det er skikkelig sleipt snøføre ute på veiene,
når roen endelig har senket seg.

Så slår det meg at i morgen er det julaften.
(akkurat det er kanskje ikke sjokkerende...)
Men at jeg blir litt vemodig er kanskje mer sjokkerende.
Ikke vemodig fordi julen snart er her.
For om det overhode skulle være tvil, så er jeg altså veldig glad i julen.
Men vemodig fordi advent er forbi.
Disse gode dagene med tradisjoner. Bakst som skal bakest. Pakker som skal pakkest. Julemusikk som (endelig) skal lyttes til. Lys og glede i en ellers mørk (bokstavelig talt) og kald desember.
Gleder som ligger som perler på en snor og venter i desemberdager før julen trer inn for fullt.
Det skjer i morgen.
Eller kanskje i kveld.

Jeg vet ikke.
Men jeg vet at jeg gleder meg til jul.
Og at advent kanskje har noe å si for akkurat det - gleden over at julen er her.
Endelig....Kanskje.....
Eller kanskje akkurat i riktig tid.
Riktig tid for god juleglede.

Ingen kommentarer: