Ting som får meg til å smile

onsdag, februar 01, 2006

ord og uttrykk....

Det er en skam å tenke på hvor lenge siden det er jeg har snakket litt om ord og uttrykk her på bloggen. For egentlig er jeg ganske så fasinert av ord og uttrykk, særlig de litt spesielle som ikke benyttes så ofte.

Så i dag kommer det et fint ett.

GRØVE.

Du tror kanskje det har noe med ordet grov å gjøre? Men den gang ei!
Jeg har en fantastisk Farmor. Og dersom jeg har gjort noe for henne, vært til hjelp, fiksa noe, så sier hun " du e no vel grøve, e du Hilde". Første gange skjønte jeg ikke noenting. Men etter litt forklaring, fortalte hun at det betyr grei, hjelpsom, flink. En blanding av disse betydningene og vips : GRØVE.

Jeg har ikke helt bestemt meg enda, om dette er et ord det er verdt å kjempe for. Om det er et ord jeg ønsker å ta opp i mitt hverdagsspråk. Men at jeg syns det er et flott ord, det er sikkert!

1 kommentar:

Kristin-Bistin-Bo-Bistin sa...

Hilde Grøveide!
Mohahaha!