Ting som får meg til å smile

tirsdag, april 25, 2006

Idealalder, og bursdags-tanketulling

Nå har jeg altså hatt bursdag. Og kommet opp i den nette alder av 22 år. Ikke at det er hverken noe å skryte av, eller gremmes over igrunnen.

Jeg syns det er litt morsomt. Hvordan man i løpet av en dag, liksom blir ett helt år eldre (selv om jeg vet det ikke er sånn i praksis, man blir jo egentlig en dag eldre for hver dag som går). Da jeg var liten, pleide mamma og pappa å tulle med meg når jeg la meg kvelden før jeg hadde bursdag (eller var det morgenen etter?) at jeg kom til å kjenne forskjell, se at jeg hadde vokst over natten. For da var jeg jo blitt et helt år eldre. Og litt større.....

Det er rart, hvordan man over en natt går fra å hete 21 åring, til å være 22 år. Akkurat som om et helt år kommer i løpet av en enkelt natt.

Men det hadde kanskje ikke vært så praktisk i lengden å lage en mer differensiert aldersberegning, slik at overgangen ble mer gradvis. (ikke at den var så stor nå...men jeg tenker når jeg blir 30 eller 40 eller 50 el. noe)

Jeg har alltid tenkt at idealalderen er 23 år. Da er du voksen, samtidig som du er ung. Du har kanskje fått etablert deg og blitt selvstendig, samtidig som du ikke sitter fast. Det er min teori. 23 år- det er det beste. Men sånt noe ser man jo ikke før man har kommet forbi det. Og da må man vel kanskje ha et nytt mål i sikte? Så da blir vel ideal-aldere noe nytt.
Spennende....jeg lurer på hva min nye idealalder blir når jeg har fylt 24!

7 kommentarer:

... sa...

"Du har kanskje fått etablert deg og blitt selvstendig, samtidig som du ikke sitter fast." Nettopp. Ikkje alle så kan kalla seg "etablert" i en alder av 23 år... :( (Ja, ja, he forresten en mnd og to på meg ennå... hehe)

Men, du he rett: trur eg nå kan sei at eg e i min beste alder! Alre hatt det bedre :) Hvis du trenge råd om koss en bør leva livet frå 22 te 23 e det bare å komma... Ha en gla dag!

Hilde sa...

etablert er vel kanskje litt drygt..må innrømme det..

men jeg tenker ikke nødvendigvis volov og hus lissom.... bare hverdangsliv, bo ikke hjemme, lage middag, ha litt kontroll på livet selv =)

Anonym sa...

26 år kan være noe å glede seg litt til, det er i alle fall et fint tall! Men over det er det ikkje noe stas mer, ellå jo, e nok det. Åssen har 22år gamle Hilde det? Mi bor i samma byen nå, men mi ses ikkje ofte. Sydneskleiven 22..

Knut Håkon sa...

Det noe som heter ung til sinns... Tror det er forskjell på fysisk og mental alder, men ikke så veldig bra hvis avstanden av disse blir for stor kanskje...?

Gratulerer med vel overstått bursdag og lykke til med å finne din idealalder!

Klem klem =)

Hilde sa...

stine.....hinter du, eller? hehe....

Og knut håkon...det har vi vel begge sett eksempler på på gamleheimen, tenker jeg....Tror de er yngre enn de egentlig er. Men det er oftest de som er lettest å perike med....

Kristin-Bistin-Bo-Bistin sa...

trur du det finns naa idealalder. AE trur det finns saa mang gode ting med aill livets fasa..Glede mae te daem fleste av daem..:)men 22 ja, det hoeres meir serioest ut enn 21

Anonym sa...

Hva??? Tenke seg til hva som går hus forbi når en har en liten pause i bloggingen.. Grattulerer med overstått